Weer in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erik Alieke - WaarBenJij.nu Weer in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erik Alieke - WaarBenJij.nu

Weer in de bewoonde wereld

Door: Erik en Alieke

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo na eindeloze droge vlaktes en weinig tot geen begroeing, kwamen we na Kuruman weer enigszins groene bomen tegen. Onderweg hebben we het Leon Taljaardpark bekeken en 5 neushoorns gezien al vonden we het meer een dierentuin zonder kooien.

Onze volgende bestemming was nu een niet op een normale kaart terug te vinden plaatsje Delaryville. Een kerk, liquorstore en een paar huisjes en misschien nog een klein supermarktje en dan had je het wel gehad. We sliepen in een tuincentrum welke ook enkele kamers verhuurde. De volgende ochtend na de zoveelste keer eieren met spek en een worstje zijn we naar een Bird Sanctuary gereden. Dit gebied lag om een meertje heen alwaar je velerlei vogels kon spotten.

Na deze zorgvuldig bekeken en op de foto te hebben gezet, ging onze tocht verder naar Rustenburg. Een stadje richting Pretoria. Hier sliepen we in een guesthouse welke in Juni pas was gestart. Erg kakkie. Van hieruit zijn we de volgende dag na de bekende eitjes en spekkies een tochie gaan maken welke in ons ANWB gidsje stond. Deze trip had vanzelf als eind bestemming Pretoria. Ons advies laat de ANWB zich maar lekker in eigen land bezighouden. Alleen de stuwdam was het aanzien waard.

Rond 16.00 reden we Pretoria binnen, alleen jammer dat dit nou net aan de verkeerde kant was. Nou is dit geen klein stadje maar een Huge Place, dus na een paar keer vragen bij een benzine station zaten we omstreeks 17.10 eindelijk op de goede richting en reden we rechtstreeks door naar Geertjes place.

Hier werden we hartelijk ontvangen en na de koffers te hebben uitgepakt en wat gedronken te hebben met zusje en vaders werden we uitgenodigd om de kerkdienst in het Suid afrikaans te volgen. Weer eens wat anders! Toch konden we veel van de preek verstaan en hebben meegezongen in het afrikaans met alle psalmen en gezangen. Hierna heeft Geertje en Ninke ons Pretoria by night laten zien.

Geertjes slaapkamer is ons domein en het sliep daar heerlijk. Vandaag 22 oktober hebben we op een boerderij ontbijt genomen en na de kalfjes te hebben gezien, hebben we het Smutshouse bezocht en zijn we verschillende winkelcentra langsgegaan om foto's op een cd te zetten. Dit duurde erg lang en was nog niet zo makkelijk geregeld.

Na dit oponthoud zijn we in Geertjes nieuwe auto de Nissan Micra naar het Voortrekkers monument gereden en hebben deze uiteraard bezocht.

Vervolgens zijn we terug nu in het ouderlijk huis van Geertje en haar familie alwaar we straks van de braai gaan genieten.

• 23 Oktober 2007 - 13:33

Saskia:

Hoi Erik en Alieke,

Het klinkt allemaal heel leuk wat jullie daar doen... IK WIL OOK WEER NAAR ZUID AFRIKA!!!!!!!!!!!! Ben erg benieuwd naar de foto's.
    Tot snel,
    Saskia

• 23 Oktober 2007 - 18:16

Joop En Elda:

We worden meer en meer nieuwsgierig naar alle foto's die jullie maken. De tijd gaat snel en als we het zo lezen zou je haast nog enkele weken bijboeken. $$$ ??
    Nog heel veel plezier.

• 27 Oktober 2007 - 12:53

Yas:

Heey Erik en Alieke!

Wat een prachtige foto's en prachtige verhalen zeg!! Klinkt allemaal goed :-).
    Jullie zijn vast erg blij met de nieuwe camera, zodat alles mooi vastgelegd kan worden!! Zodat ik 't later ook weer kan zien ;-).

Nog een hele fijne vakantie en tot daarna!

Kus Yas