de laatste loodjes - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Erik Alieke - WaarBenJij.nu de laatste loodjes - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Erik Alieke - WaarBenJij.nu

de laatste loodjes

Door: Erik en Alieke

Blijf op de hoogte en volg Erik

01 November 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zo mensen,

Vandaag de 1ste november is de voorlaatste dag van onze reis. Op dit ogenblik zitten we in een zwarte internet cafe op een oud computertje dit bericht te tikken.

We zijn gisteren aangekomen in Jo'Burg vanuit Graskop (geen scheldnaam maar een plaatsnaam) Hier hebben we mooie natuur gezien in een berg landschap. Een compleet andere begroeiing dan de droge vlaktes tot dan toe. Hier doen ze ook aan hout winning door gigantische plantages met naaldbomen. Bied Erik in ieder geval genoeg vertrouwen voor de toekomst om nog ergens hout te halen.

We sliepen in een chalet voor 4 personen met 2 badkamers, tv, woonkamer, open keuken etc. Desondanks hebben gegeten buiten de deur: voor dat geld ga je zelf niet koken.

Na diverse trips met het autootje, waaronder 's ochtens nog naar een Cultural Village, zijn we woensdag via de B-weggetjes naar Johannesburg gereden waar rond 16.15 de pret begon. Midden in het centrum gingen we op zoek naar een hotel. Gelukkig wisten we allebei de weg hier en kwamen dan ook na via de Nelson Mandela Brug al gauw in een zeer drukke straat net naast het stationsgebied. Links, rechts voor en achter werd je geconfronteerd met autobusjes (taxi's) die door luid geclaxoneer zich een weg baanden door het verkeer. Als je helemaal links stond en je moest drie banen verder naar rechts druk maar op die toeter en je komt er wel. Gelukkig wist Erik ook best een beetje brutaal te rijden en kwamen we er uiteindelijk doorheen.

Na gestopt te zijn bij een BP station en gebeld met een hotel uit het blauwe boekje (Lonely Planet) kwamen we rond 18.00 uur eindelijk bij het Orion Hotel aan. Keurige kamer hier en meteen gevraagd naar een rondleiding voor Soweto. Dit werd geregeld en vanmorgen om 10.00 uur werden we opgehaald door onze guide. Een 9 persoonsbusje voor ons alleen. De tour was indrukwekkend en we hebben naast musea ook de woning van de plaatselijke bevolking mogen zien. Dan pas ben je blij met de woning die je in nederland hebt.

Alvorens we morgen naar het vliegveld rijden, gaan we nog een keertje bij Geertje langs omdat Alieke haar jas is vergeten. Aangezien het toch op de route ligt komt het nog goed uit ook. Ook zullen we de auto nog een wasbeutje geven aangezien deze er niet uit ziet en we morgen moeten inleveren.

Nou zaterdag 9.45 landen we als alles goed gaat weer op Schiphol en hopen we dat het weer enigszins mee zal vallen aangezien het hier een slordige 25 graden is.

Tot ziens,

Erik & Alieke

• 01 November 2007 - 16:48

Marjan:

Ik ben stinkend jaloers op jullie. Het was een mooie reis, maar ik verheug me er ook weer op, dat jullie zaterdag terug zijn. Tot dan, liefs Marjan